جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ |۳ صفر ۱۴۴۶ | Aug 9, 2024
خیاط اربعین

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: اربعین رزمایش بزرگ قدرت فرهنگ اهل بیت(ع) است. این مغناطیس سیدالشهدا(ع) که همه را جمع کرده می بایست بر آن تاکید شود و تلاش کنیم این حضور باعظمت به درستی تبیین شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان در دوره توانمندسازی هداة الطریق( مبلغان اربعین اعزامی معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان به کشور عراق) که امروز در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد، گفت: بسیار خرسندم که بتوانیم در جمع شما مبلغان حضور یابم که با دلدادگی و عاشقی در این ابر اجتماع مذهبی جهان شرکت می کنید و حامل پیام بلند عاشورا و اربعین برای جهان هستید.

وی ادامه داد: خوشا به سعادت شما که چنین توفیقی دارید و خداوند این زمینه را برای شما فراهم کرده است که بتوانید در این مسیر گامی بردارید. شما مبلغان می بایست تلاش نمائید که با علم و آگاهی نسبت به ابعاد اربعین در این راهپیمائی عظیم حضور یافته و مردم را از این حیثیات متعدد آگاه کنید و آنان را نسبت به مسائل بصیرت ببخشید.

مدیر حوزه علمیه خراسان ضمن اشاره به حیثیات و ابعاد گوناگون جریان اربعین، خاطر نشان کرد: آنچه که در زمان حاضر نیاز است، آن ساحت انسانی، بین المللی، جهانی و فراملی راهپیمائی اربعین است که البته اگر این مسائل در اربعین تبلور دارد اساسش به نهضت اباعبدالله باز می گردد؛ این عناصر جهانی و فرامذهبی و بین المللی در اصل این جریانات وجود دارد.

نهضت عاشورا فراملی، فراملیتی، فراقومی و فراجناحی است

حجت الاسلام والمسلمین خیاط نهضت عاشورا را فراملی و فراملیتی دانست و عنوان کرد: در زمان شکل گیری جریان عاشورا وقتی در اصل جریان فیزیکی شکل گیری نگاه می کنید حضور افرادی که در اصحاب سیدالشهدا هستند فراملیتی هستند؛ یعنی فقط عرب یا از بنی هاشم نیستند بلکه از ملیت‌های دیگر هم در میان این‌ها هستند. آنجا دیگر جنسیت و سیاه و سفید رنگ باخته است؛ مرد و زن و پیر و جوان رنگ باخته است؛ عاشورا فراملیتی است.

پیام نهضت سید الشهدا(ع) پیام ازادگی و مبارزه با ظلم و ستم است

وی اهداف و پیام سید الشهدا(ع) را پیام آزادگی، مبارزه با ظلم و ستم و مقابله با تجاوز و استکبار دانست و اظهار داشت: حرکت ابا عبدالله الحسین(ع)، حرکتی در جهت رهایی انسان‌ها از قید بردگی های غیر خدا است.

مدیر حوزه علمیه خراسان پیام نهضت عاشورا را پیام عزت و شورش علیه نامردی‌ها و بی‌عدالتی ها دانست و گفت: پیام های عاشورا همه فراملیتی است؛ ماگرچه به عنوان شیعیان این افتخار را داریم که شیعه سید الشهدا هستیم اما سید الشهدا فقط ویژه شیعه نیست و پیام‌های او فقط ویژگی شیعیان نیست؛ آن حضرت نیز اینگونه نمی اندیشید.

الهام بخشی عاشورا برای همه آزادگان جهان از هر دین و ملیتی است

حجت الاسلام والمسلمین خیاط با بیان این که الهام بخشی عاشورا در همه تاریخ الهام بخش برای همه آزادگان جهان از هر دین و ملیتی است، گفت: جریان عاشورا در همه تاریخ الهام بخش همه آزادگان از هر دینی بوده است؛ با مطالعه تاریخ می بینید همه آزادگانی که در سراسر دنیا علیه ظلم و جور و ستم و نامردی و نابرابری و امثال اینها قیام کردند، همه این ها خود را وامدار حرکت سیدالشهدا(ع) می دانند و همه آن ها در مغناطیس انسانیت سید الشهدا(ع) قرار می گیرند.

وی ضمن اشاره به ابعاد بین المللی حادثه عاشورا، اظهار داشت: به واقع می بایست تا به ابعاد این حادثه عظیم اهتمام داشت و باید توجه خودمان را از حصار تنگ مسائل جزئی خارج کنیم؛ تامل و تدبر در جریان اربعین نشان می دهد که کارکردهای اربعین حتی از کارکردهای حج نیز بیشتر است و همه روایاتی که برای خدمت کردن به زائران خانه خدا عنوان شده، اینجا نیز می تواند مصداق داشته باشد چون همه این ها در راستای خدمت به زائرند و یکسو و یک جهت دارند.

راهپیمائی اربعین، ظرفیت تمدنی بسیار بزرگ است/ ظرفیت عظیم تمدن سازی اربعین تبیین شود

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که جریان راهپیمایی اربعین حقیقتاً یک ظرفیت تمدنی بسیار بزرگ است، تصریح کرد: یک تمدن باید ابزار داشته باشد؛ باید فراملیتی باشد؛ باید جغرافیا را بشکند و از جغرافیا خارج بشود؛ باید بر پایه عقلانیت باشد و همه این ارکان در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی در اوج عظمت خودش تجلی و نمود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط با اشاره به ابعاد مغناطیس حسینی و جاذبه ای که این مکتب ایجاد می نماید، اظهار داشت: شهر اسلامی بر اساس آن جاذبه و مغناطیس تعریف می شود؛ اگر شهر مشهد را بر محوریت امام رضا(ع) می شناسیم و نسبت هرچیز را با حرم می سنجیم، در اربعین حسینی نیز همه چیز بر محور سید الشهدا(ع) و واقعه عاشورا و کربلاست.

وی با اشاره به ظرفیت عظیم تمدن سازی، خاطر نشان کرد: در این مسیر هر اقدامی هم صورت می گیرد به مرکزیت امام حسین(ع) است؛ اینکه یک چنین حادثه‌ای در این عصر و در این شرایط شکل می‌گیرد این نشان دهنده از این است که یک تمدن جدیدی خودش را نشان میدهد و ظرفیت دیگری اینجا تجلی می‌کند که ظرفیت تمدنی است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که تمدن غربی یک تمدن تک ساحتی، قدسیت زدا، اخلاق زدا و تهی از معنویت است، ابراز کرد: برعکس آن اینجا در اربعین حسینی همان آرمان شهری که ملاک و معیار است تجلی می یابد. اینجا در اربعین تجلی همه فضائل اخلاقی را انسان در اوج خودش می‌بیند؛ همه فضائل از ایثار و از خود گذشتگی، توجه به دیگران، خود را فراموش کردن و ... تجلی دارد و چیزهائی ظهور و بروز می یابد که نمونه و مشابه آن را هیچ کجا نمی توان یافت.

همه در اربعین، تک شناسنامه ای با هویت زائرالحسین(ع) اند/ تجلی سبقت در خدمت به مردم

حجت الاسلام والمسلمین خیاط با بیان این که کرامت انسانی در اربعین حسینی در اوج خود بروز دارد، گفت: اینکه شما بتوانید در اوج امنیت با آسایش در یک مسیری حرکت بکنید و هیچ نگران نداشته باشید؛ همه این مسائل در اینجا شکل می‌گیرد؛ اینکه کرامت انسانی در این حادثه در اوج خودش ظهور دارد؛ احترام به انسان ها در اوج خودش است و اینجا همه یک شناسنامه دارند و آن زائر الحسین است؛ دیگر هیچ چیز دیگری وجود ندارد نه ملیت است نه عربیت است نه سیاه بودن است نه سفید بودن است؛ شما اینجا فقط زائر الحسین(ع) هستید و این کافی است تا کرامت زائران حفظ شود.

وی با بیان این که در اربعین انسان ها با تمام عشق و ارادت خود خدمت می کنند و بر سر خدمت از هم سبقت می گیرند، تصریح کرد: کجا شما چنین فضائلی را در جای دیگری تجربه می کنید. واقعا مباحث جهانیست که اصلاً جهان تا به حال به خودش ندیده است؛ ببینید اوج فضائل اخلاقی و انسانی در اربعین در همه ابعاد تجلی می کند.

حرکت عظیم اربعین، جریانی در اوج عقلانیت و جامعه سازی است

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که غربی ها تلاش دارند تا این حادثه اربعین را یک حرکت توده ای، احساسی و بی منطق جلوه دهند، خاطر نشان کرد: باید گفت به عکس تصورات باطل آنان همه عملکردهایی که در حادثه اربعین صورت می‌گیرد در اوج عقلانیت و همه آن بر محور جامعه سازی، دیگران را دیدن و به دیگران توجه کردن است.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط با بیان این که در عمق اربعین جریان تمدنی وجود دارد و وحدت آفرینی اینجا تجلی می یابد، ابراز کرد: این وحدت افرینی و استحکام بنیان وحدت را در جریان راهپیمایی اربعین چطور انسان مشاهده می کند که ایرانی و عراقی ندارد، عرب و عجم ندارد بلکه حتی جریانی فراملی، فراملیتی و فرامذهبی است و همه را از سراسر عالم با هر تفکر و هر ملیت و هر نگرش و دیدگاهی در این مسیر سراسر ارادت بر محور مغناطیس سیدالشهدا جمع می‌کند.

حضور بیش از 80 ملیت در راهپیمائی اربعین/ اربعین رزمایش بزرگ قدرت مغناطیس سید الشهدا(ع) است

وی ادامه داد: وحدت‌آفرینی که این حادثه دارد هیچ حادثه دیگری ندارد؛ شما ملاحظه می‌کنید دشمنان تلاش می‌کنند که همواره بین اقشار مختلف مسلمانان به انواع و اقسام شکل‌ها اختلافاتی را ایجاد ‌کنند اما جریان اربعین همه این ها را می شکند و از بیش از 80 ملیت و ادیان حتی انسان های غیر متدین به حادثه اربعین اهتمام می ورزند و حضور می یابند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که بنابراین می بایست از این عظمت و عزت که در اربعین جمع شده استفاده کرد، گفت: اربعین رزمایش بزرگ قدرت فرهنگ اهل بیت است. این مغناطبس سیدالشهدا که همه را جمع کرده می بایست بر آن تاکید شود و تلاش کنیم این اتفاق بیافتد. بدون تردید هیچ قدرتی توانایی تجمیع این حد از مردم را در قالب حرکت مردمی ندارد.

اربعین، در ذات خود سیاسی ترین جریان عالم است/ نهضت سید الشهدا(ع) برای مبارزه با ظلم در عالم است

حجت الاسلام والمسلمین خیاط با بیان این که استفاده از ظرفیت اربعین برای احیای شعار های عاشورا مسئله با اهمیتی است، خاطر نشان کرد: امروزه تلاش های زیادی در راستای سکولاریزه کردن جریان اربعین وجود دارد؛ عده ای می گویند این جریان نباید سیاسی شود؛ این حرف غلطی است؛ باید همه بدانند که جریان اربعین در ذات خودش سیاسی‌ترین جریانی است که ممکن است اتفاق بیافتد. لذا شعار مبارزه با ظلم که شعار سیدالشهداست باید گسترش پیدا کند.

وی با بیان این که باید در اربعین به این ظلم و ستم ها، به این جنایت و نسل کشی ها پرداخته شود، تصریح کرد: عده ای می گویند انسان اگر از غزه حرف بزند در این جریان این جریان سیاسی کرده است؛ این حرف غلطی است؛ اتفاقا اگر حرف نزنید بی‌خاصیتش می‌کنید و جریان اربعین تهی از محتوا می‌شود؛ جریان راهپیمائی اربعین برای مبارزه با ظلم هائی است که امروز اتفاق می افتد کما اینکه جریان سید الشهدا و شهادت سید الشهدا(ع) نیز برای همین امر بود.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان که بنابراین می بایست ضمن بهره مندی از ظرفیت اربعین به ظلم ستیزی در دنیا نیز پرداخته شود و همه این ها باید با ظرافت و با دقت انجام بگیرد و ذهن‌ها را متوجه این ظلم فاحشه عجیب کنند، خاطر نشان کرد: البته خداوند متعال نیز این کار را در دنیا هم انجام داده است که ما در جریان جنایات غزه دیدیم که در خود اروپا و آمریکا و دانشگاه‌های اون‌ها این حجم از انسانیت به نفع جریان فلسطین و غزه شکل می‌گیرد.

اوج گیری تفکر مبارزه با دشمن از ابعاد جهانی اربعین است

حجت الاسلام والمسلمین خیاط با بیان این که اوج گیری تفکر مبارزه با دشمن از ابعاد جهانی اربعین است، اظهار داشت: مردمی که آنجا حضور می یابند همه گرما، سختی ها، تاول ها و مشقت ها را تحمل می کنند و خودشان را برای مبارزه تقویت می نمایند و این از مهمترین مسائلی است که باید در اربعین به آن پرداخته شود و پیام عاشورا منتقل شود.

وی در پایان ضمن تاکید بر اهمیت اهتمام مبلغان حوزه علمیه خراسان به رسالت تبلیغی، از آنان خواست تا در عرصه جهاد تبیین تلاش نمایند و ابراز کرد: به تعبیر حضرت امام(ره) محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته است و این مهم در جریان اربعین تجلی پیدا می‌کند؛ بدون تردید زنده بودن اسلام و زنده بودن شعارهای اسلام و حرکت جهانی اسلام در اربعین تجلی دارد. امیدواریم بتوانید به اهداف بلند زیارت اربعین توجه بکنید و در جریان تبلیغی این ابعاد بلند زیارت اربعین را برای همه شرکت کنندگان در این حادثه به خوبی تبیین کنید و از برکات معنوی و قدسی زیارت بهره‌مند باشید.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha